|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2004
|
Om vi fortsätter med mitt företag som exempel, jag hoppas att det är fler än jag som har nytta av det specifika exemplet, och jag saknar en affärsplan eftersom jag har haft det som hobby vid sidan av en heltidsanställning.
1. Kunden är nystartade företag i Dalarna, och har behov av marknadsföring i form av en hemsida. Enligt statistik från 2008 startade ca 1400 nya företag i dalarna. Vi antar att samma antal startar varje år. Enligt de listor jag har granskat verkar ungefär hälften vara företag som faller in som min målgrupp.
2. Kundens problem är att h?n behöver en säljande hemsida, som är enkel att hålla aktuell och som inte kostar allt för mycket, eftersom likviditeten i det nystartade företaget är låg. Ytterligare problem är att nå ut med den nya hemsidan
3. Kunden förstår nyttan av att synas på internet, men vill inte lägga så mycket pengar på sin hemsida så här i starten. Därför tycker kunden att en lösning där man delar upp betalningen över en tid är praktisk, ungefär 500 kronor per månad.
4. Jag erbjuder en smidig CMS-lösning, baserad på öppen källkod, som anpassas för att passa kundens profil. Saker som ingår är domännamn, webbhotell, blogg, kommentarsfunktion, statistik mm. Priset är 7000 kronor per år, eller 500 kronor per månad.
5. Det finns gott om andra företag som erbjuder motsvarande lösningar. Hittills har jag dock inte hittat någon som är lika flexibel för samma pris. Ofta tillkommer extra avgifter för till exempel domännamn, blogg eller extra sidor.
6. Svarade jag inte på denna i nr 4? Ja jag kan leverera, och det både snabbt och effektivt och tack vare det med lönsamhet.
|