Citat:
Ursprungligen postat av youheardit
Denna världen blir f*n mer skruvat för varje dag. Nu har en hel drös av Indiska fångar erbjudits gratis utbildning inom IT. Alltså lönar det sig att begå ett brott och bli fånge i Indien för tillfället om du är arbetslös, du får tak, mat och nu jobb + lön, när de arbetslösa sedan knappt har de två första punkterna.
|
Håller med om att det kan skicka ut fel signaler om man får utbildning i fängelset. Men jag tycker ändå det är bra att de utbildar fångarna så att de har ett val när de kommer ut. Utan utbildning är det självklara valet att återfalla i brottslighet för att överleva.
Citat:
Kan även tillägga att fångar i svenskt fängelse får fri tandvård, sjukvård och optiker. Så för er som är arbetslösa och inte har tillgångar till allt detta, ett tips, begå ett brott (OBS, inget mord, våldtäckt, misshandel osv... inbrott blir bättre, så länge ingen skadas) en rekommendation är oxå isåfall att du skaffar Indiskt medborgarskap.
|
Det kan nog verka lätt att sitta på kåken, men jag tror du glömmer en väldigt viktig detalj. Svenska fängelser må verka "slappa", men det handlar inte om avsaknaden av TBC och annan misär. Det är de små friheterna som är jobbigast skulle jag tro. Att inte kunna gå och ta en pizza med kompisarna en eftermiddag. En yrkeskriminell skulle nog kunna bita ihop och klara av det ganska bra, men medelsvensson skulle nog bryta ihop ganska snabbt. Just p.g.a. de små friheterna man inte tänker på annars.
Citat:
Jag menar, för det första tycker jag personligen straffen i Sverige är bedrövligt låga. Mord som ger 22 månader, fyllekörning som tar 4 liv ger 4år, MEN, skattebrott som ligger på 10+...
|
Det är möjligt att de är för låga, men man bör fråga sig vad strafftiden är till för. Hämnd, skyddande av allmänheten (förvaring), rehabilitering, förnedring.....