Har inte varit aktiv på WN under väldigt lång tid nu, så jag tänkte wth... lite feedback kan man väl mjukstarta med
Nedan följer lite tankar och funderingar kring din nätbutik efter en liten snabbtitt i nätbutiken.
Design, navigering & struktur
Även om din målgrupp är yngre tjejer tror jag att du gör dig själv en tjänst och ser över färgerna en eller ett par gånger till. Alla de olika nyanserna av rosa skär sig lite i mina ögon. Dessutom så fungerar inte svart på en så mörk nyans av rosa (se vänstermenyn).
Navigeringsmässigt så är det inte heller helt klockrent. Till en början med så tycker jag att du kan försöka flytta kundvagnen. Lägg den på en öppen yta så att den är enkelt att hitta.
Övrigt vad gäller navigeringen så tycker jag nog att du kan försöka separera produktkategorier med de övriga länkarna. Markera tydligt vad som är produktlänkar och vad som inte är det. Ett sätt är att inte ha dem i samma kolumn. Överskrifterna behövs inte då heller.
Mycket handlar om att skapa ett bra flöde för kunderna att följa som är enkelt och där man kommer dit man ska. Tänk på stigarna inne i ett IKEA-varuhus. Du behöver inte göra det så uppenbart... men t ex konsekvens färgmässigt är alltid trevligt.
Intressanta säljytor
När du vill köra kampanjer på produkter etc, så finns det en yta på webbplatsen jag tycker att du först ska prova. Tjejen högst upp till höger, sätt en pratbubbla framför hennes mun och prova att förmedla kampanjer på det viset. Anledningen till det är att det med stor sannolikhet är ett av de första ställena folk tittar på. Tänk på det när du kör kampanjer.
Flöden
Om jag tolkat det rätt, så är rea = röda priser? Jag vet att många använder priser i röd färg ofta, men prova göra dem gröna eller i en annan mer positiv färg. Huvudsaken är att
*DET STICKER UT*. Sen är det inte konsekvent heller. Produkter med svartfärgade priser i listor får rödfärgade priser när man står på produktsidan. När man klickar på en bild bör man inte byta sida heller (firefox). Länkfärgen bör tänkas om också.
Vad gäller produktsidorna så tycker jag att du kan ta bort alla "801ln", "873" etc efter produktnamnen. Lägg det i beskrivningen / artikelnumret etc. Det ger nämligen ingenting till konsumenten i de flesta fallen.
På sidan "Orderformulär" så finns det en kryssruta med texten "Jag godkänner vilkoren". Vilka villkor, var finns dem? Länka texten "Villkor" och öppna villkorstexten i en lightbox eller liknande.
Information
Skriv ut vem som står bakom nätbutiken. Företag, kontaktuppgifter (helst även telefonnummer). Det skapar en viss trygghet bland konsumenterna.
Istället för att skriva "Lager 0st", skriv "på ingång" eller liknande. Ta chansen att direkt på webbsidan ge konsumenten informationen de vill ha i det fallet, dvs om den kommer in på lager igen, och om du kan.. även när i så fall.
En annan sak som gäller hela butiken är texterna. Det finns lite stavfel, särskrivningar etc som du bör ta itu med.
Sen fattas det så klart massor med produktbeskrivningar etc, men det är väl för att du inte är färdig med butiken än.
Övrigt
Avslutningsvis, lite generella tankar kring den bransch du ger dig in i som du kan fundera över.
Inom modebranschen vad gäller kläder, skor etc i kombination med e-handel resulterar ofta i större returhantering än inom många andra branscher. Var beredd på detta. Du kan med fördel även försöka förebygga detta så mycket som möjligt. T ex tydliga måttabeller, bilder på hur man mäter, videos etc. Var även noga i köpvillkorstexten hur returer hanteras.
Sist men inte minst. Kolla på dina konkurrenters nätbutiker. Jag tar lite för givet att detta är din första nätbutik? Hur ser dem ut grafiskt, hur ser köpflödet ut, vilken information framhäver dem, vad är dem mindre/mer tydliga med, hur utformar dem kampanjer, vilken typ av information ger dem konsumenterna och hur enkelt är det att finna det man söker.
Sista tipset när du väl är live på riktigt: prova -> analysera -> ändra -> analysera!
Det var lite snabba funderingar. Kör på och kör hårt!