Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-17, 14:53 #1
aerosoles avatar
aerosole aerosole är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 46
aerosole aerosole är inte uppkopplad
Nykomling
aerosoles avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 46
Standard Har kunden alltid rätt till källfiler?

Har råkat komma in i en situation som jag aldrig tidigare hamnat i och behöver lite kött på benen inför vad som verkar vara en juridisk konflikt.

Förenklat kan sägas så här att jag har genom en byrå fått ett uppdrag att producera en flashfilm (SWF) och högupplöst version av densamma (MOV) för visning på storbildskärm till ett företag som utvecklar programvaror. Byrån är med andra ord min kund, inte programutvecklarna. Jag har även satt ihop en flash-"karusell" som visar olika typer av produkter och textmaterial.

Filmen och karusellen sattes ihop med hjälp av tidigare (o)befintligt material samt egenproducerat grafiskt material. Konceptet var satt men fria händer gavs rent utseendemässigt.

Leverans skedde smärtfritt i form av ovan nämnda filmer i MOV och SWF format.

Månader senare kommer slutkunden, alltså programutvecklarna, inte byrån, och ber om källfilerna, AfterEffects, FLV och FLA filer samt kod. Jag informerar dem om att de filerna inte ingick i beställningen/leveransen och att de därför kommer att få betala för att få dem (pris oväsentligt). De har aldrig hört talas om något liknande och tycker att det absolut skall ingå i leveransen samt att jurist kommer kontaktas. Jag förklarade att beställningen var på flashfilm (SWF) och MOV och inget annat.

Har jag någon rätt på min sida att göra så här?

10 år i branschen och jag har jobbat i mängder med projekt med denna byrå men denna gång missat att skriva avtal då det alltid gått smärtfritt tidigare. #fail
aerosole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat