Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-14, 01:16 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tycker det var billigt även innan bolagiseringen men framför allt var det mindre misstag och krångel. Billigast är bäst gäller långt ifrån alltid. Det finns viss konkurrens redan, särskilt i storstäderna, men konkurrenterna är ju ännu sämre
Vad gäller konkurrens så ägs Bring Citymail av norska statliga Posten som har 360 år av monopol bakom sig. Bring Citymail har inte lyckats gå med vinst, trots att man har valt att endast jobba i storstäderna. Det är alltså norska skattebetalare som finansierar den verksamheten.
Den privata sektorn i sin tur har varit utestängd i hundratals år och har därför ingen som helst erfarenhet inom området. Ingen som saknar erfarenhet kan göra ett bra jobb. Så även om marknaden idag är avreglerad så består startfältet alltså av halta och lytta.

Men så här är det överallt där man har haft statligt finansierade monopol och där marknaderna slutligen börjar avregleras. Det kan ta hundratals år att läka såren efter ett statligt monopol. Där staten en gång har satt ner sin fot så växer det ingenting nyttigt på en mycket lång tid. Jag avskyr Posten. Men sett till omständigheterna så fungerar vårt postväsende trots allt väldigt bra.

Jag kan tillägga att mitt företag hade tjänat på om Posten fortfarande varit statliga Postverket med monopol och kraftigt subventionerade portotabeller. Men jag kan inte se någonting försvarbart i att svenska skattebetalare ska finansiera delar av min verksamhet med sina skattepengar.

Så nej. Det var inte bättre förr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat