Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag skulle önska att det finns en internationell standard som man kunde luta sig mot för att slippa alla dessa oräkneliga varainter och anpassningar för de mest grundläggande begreppen, jag känner inte till någon sådan standard idag. Det finns dock ett antal försök att stadardisera exempelvis olika meddelandeformat mellan företag.
Landstingsförbundet har gjort ett försök i Sverige att skapa en standardiserad datamodell för landstingen men den används inte generellt.
|
Håller absolut med dig. För Storbritannien finns dock en offentligt och nationell som innefattar adressbeskrivningar osv också - snäppet bättre än Sverige iallafall. Men helt klart att en internationell ISO-standard borde finnas, precis som för t ex landskoder (finns dock två välanvändna för landskoder, men väl mycket bättre än ingen). Jag tror problemet ligger mycket i att världen knappt kan enas om vad ett förnamn och ett efternamn är, än mindre om antalet eller tillåtna tilltals-varianter.
Gällande namngivningskonventionerna blir det helt klart rörigare om man tar med fler språk. Fördelen med databaserna är att de är rätt få och rätt konsistenta i namngivningen.
Ta t ex privata variabler eller metoder. För många är det givet att de har ett underscore som prefix. Men ta t ex Suns namngivningskonvention för Java där den har ett underscore som suffix istället. Lägg sen till Python där det per definition är dubbla underscores då det skapar en privat variabel eller Objective C där dubbla underscores ofta används för att någon mystisk typ fick för sig att reserva enkla understrecket.
Vad som däremot är gemensamt för i princip alla namngiviningskonvention är att ord separeras. Antingen med underscore eller med (lower)CamelCase. Se t ex konstanter i de allra flesta språk för något som nästan alltid separareras med underscore då de oftast är uppercase. I fallet SQL måste man dock bestämma dig för databasmotor innan man namnger sin data om man bestämmer sig för en namngivningskonvention som kräver case sensitivity (camelCase möjliggör överlappande namn för olikt namngivna tabeller vid case insensitivity).