Ämne: SQL fråga
Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-13, 19:27 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
CamelCase och lowerCamelCase är ganska nya som som defactostandard så den har inte hunnit sprida sig till alla utvecklare ännu. Men den härstammar från Pascal-världen där den förekommit sedan början av 1970-talet (om jag inte minns helt fel). Sen har den smittat av sig på C-kodare, C++ och så vidare, enligt den historik jag följt.

Jag är hellre utförlig och pedagogisk än låter missförstånd escalera. Jag visar hellre med exempel vad jag menar så att inte människors olika redan gjorda ställningstaganden till vad som är bra/dåligt färgar en saklig diskussion.

Jag har använt "_" i många applikationer både programkod och databas inom MIcrosoft och T-SQL världen oxo, men eftersom världen föärändras (förhoppningsvis till det bättre) så har även denna värld gått från att använda just s.k. döda tecken (ex: "_" eller "-") vid namngivnivningskonventioner av identifierare. Undantag är när man tydligt markera s.k. "interna" identifierare som inte bör användas av den normale programmeraren då man gärna sätter "_" (en eller flera i följd) i början av identifieraren som i C/C++: "__extern".

Oracle-världens konventioner vet jag är mer konsevativa mot nymodigheter men det brukar smitta av sig till dem också.

Bra konventioner (som upplevs som bra av de flesta utvecklare) brukar segra hos massorna så småningom, då det helt enkelt tränger ut mindre bra konventioner.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-13 klockan 19:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat