Ämne: SQL fråga
Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-13, 12:25 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag vill bidra med några tips:

- Justera längden på columnerna till "rimliga" nivåer enligt nedan
- Använd aldrig "döda" tecken (som '_' eller '-') i tabell eller kolumnnamn
- Kolumnnamn bör vara i singularis ej plural
- Datum och tid finns det bätrr datatyper för än varchar
- var mer noggrann i valet av datatyp, allt passar inte superbra som varchar
Jag tror att det inom PHP/MySQL-lägret är extremt mycket vanligare att separera ord med _ istället för att skriva ihop orden som namngivningskonvention. Och det hoppas jag vi kan vara överens om, att man när man skriver applikationer med MySQL följer namngivningskonventioner som dominerar för sådana. Sen tycker jag förvisso också själv att ihopskrivning utan camelcase aldrig är att föredra, vare sig det gäller databaser eller klasser/funktioner/variabler då jag tycker det blir mycket mer svårläst.

Skulle också föredra att lägga en varchar(127) på t ex namnen istället. Då den enda skillnaden för MySQL är begränsningen i max antal tecken. För varchars längre än 127 kan det dock bli 1-2 bytes overhead per rad. Dessutom får man in väldigt långa namn och slipper problemet med väldigt långa dubbel/trippel-efternamn (förvisso inte vanliga i Sverige, men vill man ha internationell kompatibilitet så) som inte kan läggas in.

Citat:
Ursprungligen postat av bhumibol Visa inlägg
Postcode... antar att det bara ska vara siffror här? Lämpligare med en INT(5) isåfall.
Att spara postkoder som int(5) är inte vidare lyckat om man vill ha någon internationell kompatibilitet (se exempelvis Storbritannien där de både har bokstäver och upp till 7 tecken).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat