Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Problemet ligger väl egentligen inte hos SEO-bolag eller andra personer som sysslar med SEO. Google väljer att lägga stor vikt vid något som är förhållandevis enkelt att manipulera. Ska Google förlita sig på detta "osäkra" värderingssätt så får de på sätt och vis skylla sig själva att sökresultaten ibland blir nedsmutsade av skräpsidor. Jag tycker inte någon ska behöva skämmas för att använda webbens mest grundläggande funktion som de vill.
|
Faktum är att länkar är ett fantatiskt bra sätt att värdera sidor på (inte för inte som PageRank-patentet såldes för miljoner). Det fungerar utmärkt tills folk börjar skapa bogus-länkar, och därmed är alltså källan till problemet SEO-bolag. Sedan är det självklart ett problem även för google, eftersom det gör så att deras sökmotor visar sämre resultat, men så länge det inte finns någon bättre sökmotor kommer folk att fortsätta använda google.
Citat:
Går det så görs det.
|
I detta har du bevisligen helt rätt, men det är för den skull inte moraliskt försvarbart.
Citat:
Det bästa som kommit med sökmotoroptimeringen är att många fler lärt sig bygga sajter på ett korrekt sätt (onpage). D.v.s. att använda rubriktaggar, styckestaggar m.m. Dessutom tror jag att även att navigering och innehåll på sajterna har blivit bättre och tydligare.
|
Det här håller jag med om fullt ut, men det är inte heller den typen av SEO jag kritiserar.
Citat:
Ditt exempel om försäkringsbolag tycker jag inte är särskilt bra. Du menar alltså att Google ska vara någon sorts konsumentombudsman/Sverker Olofsson. Google levererar ett resultat och du som användare bedömer om de sajter som dyker upp är bra eller dåliga. Ska du teckna en försäkring så läser du väl villkoren samt kollar upp bolaget dessförinnan, eller kör du på nr.1 på Google direkt utan att tveka?"
|
Mitt exempel var just ett exempel och det var inte meningen att det skulle läsas "bokstavligt". Det är allmänt känt att antalet klick ökar ju högre upp i SERPen en sida ligger, så du kan väl inte mena att det första bolaget i mitt exempel inte skulle påverkas negativt av de andra företagens länkfarmning?
Jag frågar mig fortfarande vad länkfarms-SEO tillför för värde på webben.