Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-09, 14:53 #1
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?
Det är inte att just "jobba med länkar" som är dirty (jämför t.ex. om någon som skattefuskar säger "vad är det som är dirty med jobba med bokföring?"). Men att skapa länkar i syfte att lura sökmotorerna till att tro att din webbsida länkas _naturligt_ av massa andra webbsidor, och på det viset "dopa" resultatet, det är definitivt smutsgöra!

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Men... om det nu är så att de funkar för dessa SEO-bolag, samt att de är tydliga mot sina kunder om ev. risker samt att de får en (dold) länksida på sin sajt, så ser jag få problem egentligen. Jag förutsätter att kunden betalar för resultat, och uppnås detta genom länkfarmar, samt att SEO-företaget "garanterar" att de inte beblandas med "skumma" sajter, så ser jag som sagt få problem med metoden.
Jag blir beklämd när jag läser det här. I din "problem-analys" verkar du helt och hållet ignorera två grupper som tar stor skada av artificiella länkar. Den ena är alla de andra sajter/företag inom samma område/branch som inte sysslar med att bygga upp egna länknätverk, utan istället förlitar sig på att _andra personer_ (inte de själva) faktiskt länkar till deras sajter.

Tänk dig t.ex. ett företag som t.ex. säljer försäkringar, som är bra, billigt och mycket omtyckt av kunder vilket gör att flera (låt oss säga 25) olika personer tipsar om, och länkar till försäkringsbolaget, på t.ex. sin hemsida, blogg, i nåt forum osv. 25 personer är i detta sammanhang antagligen en väldigt hög siffra, pga. att området troligtvis har en väldigt låg viral potential. Om det då kommer ett eller flera andra, kvalitetsmässigt underlägsna, försäkringsbolag som anlitar s.k. SEO-proffs, som i sin tur dopar googles sökresultat genom att skapa, säg ett par 100 länkar (från "relevanta" sidor där de skrivit text för hand, men som i praktiken inte kommer läsas av någon annan än sökbotar), så får detta en mycket negativ konsekvens för det bra försäkringsbolaget (de hamnar under de sämre bolagen i googles sökresultat).

Detta exempel visar dessutom på den andra gruppen som tar skada av inlänks-SEO, som du verkar ignorera. _Vanliga internetanvändare_. Länkfarms-SEO förstör relevansen i sökresultaten. Självklart vill alla sajtägare ligga högt i google. Vissa gör det genom att skapa bra innehåll som folk själva vill länka till. Andra som saknar god moral och framför allt bra kvalitet på sina webbsidor tar till länkfarmar.

Det man måste fråga sig är om länkfarms-SEO tillför något av värde till webben över huvud taget, och jag har svårt att se att någon skulle kunna argumentera att så är fallet.

/jonatan
JonatanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat