Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-09, 10:23 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag tror inte att det går att svara på detta utan att veta vad det rör sig om, men jag ger dig några generella tankar.

domännamnrättsmässigt (och vill påstå att det gäller för de flesta TLDer) så kan du bedriva en icke-kommersiell verksamhet, typ forum eller blogg eller för den delen en kritisk informationssida om ett varumärke eller en verksamhets produkt- eller tjänsteutbud.

Kom fortfarande ihåg att vi pratar rätt till domännamn vid en domäntvist.

Ett exempel: att bedriva ett "[varumärke]forum.com/.se" där intresserade kan bidra med åsikter och erfarenheter är att påvisa ett "giltligt intresse" för domännamnet.
Detta är ideell verksamhet - det kan även vara tillåtet att länka till andra sidor, utan ekonomiskt vinning från din sida, så länge dessa länkar inte är konkurrerande verksamheter till [varumärket]

Om du däremot visar Googleannonser eller banners på sidan, så klassas det som kommersiell verksamhet = Att jämställa med att du snyltar på varumärket för egen ekonomisk vinnings skull - Detta skulle inte bara sannolikt leda till en domännamnstvist (där du då uppvisat sk "ond tro"), utan det riskerar även en stämning där du kan bli av med en betydande pengapåse.

Blev du klokare?

Med andra ord - ge dig inte i kast med att registrera andras varumärkesdomäner för att bedriva kommersiell, konkurrerande, konkurrensbefrämjande verksamhet.

Googleannonser kan ses som "oskyldigt" av vissa, men jag känner till ett fall där två (2) click-throughs på en dag, som inte ens gav en (1) krona i intäkt för innehavaren, var bevis nog för att kommersiell verksamhet hade bedrivits på sidan och innehavaren gick förlorande ur en UDRP..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat