Citat:
Får se hur jag gör ska komma med ett svar imorgon till deras advokat...Tycker endå det är ganska kul, varför inte bara ge mig 10k och det blir billigare än att dra det rättsligt. Domänen är inte registrerad i ond tro eller liknande heller.
|
Det är en principsak. Jag hade föredragit att betala 100 tkr i rättegångskostnader framför att betala 10 tkr till någon som inte förtjänar det. Därmed inte sagt att du bara ska släppa ifrån dig domänen utanvidare.
Citat:
Det finns ingenting jag borde ha gjort på annat sätt jag ringde till företaget innan och frågade om dom ville ha domänen (inte köpa) men dom hade inget intresse i den och därför startade jag min blogg.
|
Det jag inte förstår är varför du registrerar en domän och sedan kontaktar ett företag för att fråga om de vill ha den gratis av dig? Och som av en händelse så hör samma företag sedan av sig och hotar med ATF och stämning. Båda delarna ger en vink om att både du och företaget i fråga, anser att domänen av någon anledning borde tillhöra företaget. Frågan är varför?
Det går inte att ge några generella råd. Det finns lika många oseriösa varumärkessnyltare som det finns oseriösa jurister som framför tomma hot. Så vilket som är fallet den här gången kan ingen förutom du själv och juristen veta. Men en sak kan man ha som utgångspunkt - lita aldrig på jurister som inte är dina egna. Be honom hänvisa till lagrum varje gång han gör ett påstående.