Nykomling
|
|
Reg.datum: Jul 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jul 2008
|
Vanligast är att ta betalt per klick (likt Adsense.) när du väl driver trafik via en banner eller att du säljer per sidvisning (eller, per tusen sidvisningar = CPM). Priset du tar räknar du enklast ut genom att börja att fundera på vad dina besökare är värda för annonsören.
Så, tänk så här:
Slänger du upp en banner på en sajt som har 500 besökare och skickar mig 2% av dina besökare så betyder det ju att du ger mig ungefär 10 besökare i månaden, och för det skulle jag vara beredd att betala typ 10:- . (Dvs. 1:- per unik besökare.)
Men, det är ju min sajt.
Lånebranschen å andra sidan skulle kanske vara beredda att betala 10:- per besökare, vilket betyder att du kan sälja en banner för 100:- per månad.
Räkna baklänges blir alltså mitt tips. Sedan har du ju en annan kostnad förknippad med att faktiskt sälja annonser själv istället för att köra adsense, i form av tid till att sälja in, ladda upp banners, felsöka om något går fel, etc. Kanske t om sätta upp en ad-server, vilket iofs är gratis men kommer ta dig tid. Tar det 1 timme per månad att tjäna 100:- blir det ju genast en ganska dålig affär.
|