| 
				
				 Nykomling 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Reg.datum: Jul 2008 
					
					
					
						Inlägg: 47
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
	| 
			
			 Nykomling 
			
			
			
			
				 
				Reg.datum: Jul 2008 
				
				
				
					Inlägg: 47
				 
				
				
				
				
				     
			 
	 | 
	
	
	
		
		
		
		 
			
			Vanligast är att ta betalt per klick (likt Adsense.) när du väl driver trafik via en banner eller att du säljer per sidvisning (eller, per tusen sidvisningar = CPM). Priset du tar räknar du enklast ut genom att börja att fundera på vad dina besökare är värda för annonsören.  
 
Så, tänk så här: 
Slänger du upp en banner på en sajt som har 500 besökare och skickar mig 2% av dina besökare så betyder det ju att du ger mig ungefär 10 besökare i månaden, och för det skulle jag vara beredd att betala typ 10:- . (Dvs. 1:- per unik besökare.)  
 
Men, det är ju min sajt.  
 
Lånebranschen å andra sidan skulle kanske vara beredda att betala 10:- per besökare, vilket betyder att du kan sälja en banner för 100:- per månad.  
 
Räkna baklänges blir alltså mitt tips. Sedan har du ju en annan kostnad förknippad med att faktiskt sälja annonser själv istället för att köra adsense, i form av tid till att sälja in, ladda upp banners, felsöka om något går fel, etc. Kanske t om sätta upp en ad-server, vilket iofs är gratis men kommer ta dig tid.  Tar det 1 timme per månad att tjäna 100:- blir det ju genast en ganska dålig affär.
		 
		
		
		
		
		
		
	 |