Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-25, 21:29 #1
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Standard Tekniska frågor rörande Loopia Autobahn (NginX server)

Jag ringde teknisk support på Loopia för några dagar sedan och en ung stressad kvinna svarade. Jag försökte förklara mina frågor men insåg ganska snabbt att hon inte hade kunskapen och missförstod mig. Jag gissar att det blir samma sak om jag mailar dem.

Så kanske ni kunniga här på WN kan hjälpa mig, låt se.

Jag har jobbat med att implementera Googles rekommendationer för att snabba upp sin sajt för N.nu inför lanseringen som jag planerar att göra snart.

N.nu ligger på reseller konto på Binero. Jag flyttade allt statiskt material (js, css och bilder) över till staticjw.com och jag valde Loopia Autobahn att hosta det.

Jag valde Loopia Autobahn eftersom det såg väldigt lovande ut:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...windows-286695

[...] "Autobahn vilket är en klustrad och helt redundant webbserverplattform" [...]

[...] "Det som skiljer Autobahn från våra andra plattformar är att den är speciellt anpassad för statiskt material såsom html-filer, bilder och video. För sådant material är den riktigt snabb." [...]

Men till min förfäran upptäcker jag 3 saker:

1 Det sätts inga som helst expires headers(!)
2 css och js skickas inte som gzip
3 Ibland hämtas inte filen. (!!)

1. Jag vill sätta expire header på ett år i framtiden på allt statiskt material och ändra i URL om jag uppdaterar något - precis som Google rekommenderar. Jag vet hur jag gör detta med mod_expires i Apache med .htaccess men detta är en NginX server ... Vad jag hittade är detta http://wiki.nginx.org/NginxHttpHeadersModule men är detta något jag som kund kan implementera själv? Nu kollar webbläsaren hela tiden på servern efter last modified datum efter varenda fil hela tiden vilket är jäkligt onödigt, speciellt om servern ibland inte svarar ...

2. Hur kan jag se till att skicka css-filer och js-filer som gzip? Relaterad länk http://wiki.nginx.org/NginxHttpGzipModule

3. Ja ibland hänger sig skiten och det hämtas inga filer. Hänt mig 3 gånger än så länge att ingen CSS-fil laddas och det ser inte så snyggt ut ... Det kanske beror på deras attacker de har men detta var senast för 2 dagar sedan.

Jag hade tänkt att flytta staticjw.com tillbaka till Binero så att de ligger på samma IP men tyvärr stödjer inte de mod_expires. Jag mailade i början av månaden för att fråga om det går att slå på mod_expires på servern där jag har konto men fick till svar:

"Vi har tyvärr inte möjlighet att göra dessa förändringar i nuvarande miljö då vi i vår nya miljö använder Litespeed som server och vid en migrering kan vi inte behålla stöd för diverse moduler."

Det är just nu ca 8-10 tusen pageloads per dag på N.nu och jag har inte lanserat och börjat göra riktig reklam ännu. Vill gärna vara redo med detta inför lansering. Jag hoppas nå 10X detta i trafik inom ett år.

Kanske dags med molnbaserad VPS vilket jag har funderat på men jag har knappt någon kunskap vilket gör att jag inte riktigt vågar. Så fort jag ser rader med sudo kommando osv så är jag lost ...

Någon här som är insatt som kan hjälpa med mina frågor? Kan jag själv confa NginX typ som .htaccess med Apache?

Senast redigerad av Jim_Westergren den 2010-05-25 klockan 21:33
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat