Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.
Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet...
Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här:
- 15000 sökningar
- 50% klickar inte alls.
- 7500 kvar
- Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser.
- 3750 kvar
- Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag.
- 45%/3750= 2437
Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag.
Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt.
Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera.
|
50% på adwordsannonser låter alldeles för mycket enligt mig.