Denna bilden visar inte specifikt klickdistribution för keyword.tld utan mer generellt. Bilden visar bara ungefär hur klicken på de organiska resultaten är fördelade. Inte att förglömma är att runt 50% av alla sökningar resulterar i klick på adwordsannonser.
Kom också ihåg att ungefär 50% av alla sökningar inte leder till något klick alls. Folk skummar bara igenom resultaten och gör en ny sökning alternativ försvinner ut i tomma intet...
Så en 'gissning' på hur många klick du skulle få i ditt exempel med en sökvolym på 15000 skulle bli nåt sånt här:
- 15000 sökningar
- 50% klickar inte alls.
- 7500 kvar
- Av dessa 7500 klickar 50% på adwordsannonser.
- 3750 kvar
- Min bild ovan visar på 56% klick på resultat nimmer ett, men den bilden har några år på nacken så runt 45% på resultat ett skulle jag nog gissa på att det ligger idag.
- 45%/3750= 2437
Utan några större bevis så blir min 'slutsats' alltså max 2000-2500 klick på resultat ett i Google eller runt 75 kilck per dag.
Är det ehandel vi pratar här? I så fall med en genomsnittslig konverteringsgrad på 1.5% så skulle den sökvolym på 15000/mån som vi började med, i slutändan generera 1st order per dag i snitt.
Dessa siffror kan ju naturligtvis se helt annorlunda ut för dig, beroende på en mängder av faktorer såsom hur <TITLE> taggen är utformad, landningssida med mera.