Citat:
Ursprungligen postat av Lillstrumpa
tack för tipset gfors.
vilken dist rekommenderar du att köra ?
vad ska man köra för leverantör ?
|
Själv gillar jag Debian, fråga mig inte varför, jag har ingen exakt anledning. Allting har bara känts stabilt och enkelt med Debian jämfört med andra distributioner jag testat, fungerar också perfekt med typ Virtualmin.
Angående leverantör så har jag själv fattat tycke för Glesys, enligt mig den bästa blandningen av pris/funktion jag provat. Även testat CityCloud (bedrövlig kontrollpanel för att hantera domännamnen enligt mig), och Slicehost som visserligen har helt underbara kontrollpaneler och funktioner, men kommer inte i närheten av typ Glesys i pris.
Glesys har bra hantering av domäner, det är enkelt och snabbt att sätta upp/ta ner servrar, och det är sjukt enkelt och fritt att upp/nedgradera prestandan på en server. Alla specifikationer är liksom helt á la carte, vissa leverantörer erbjuder ju t.ex. att du kan välja ram och hd fritt, men då är kanske typ bandredden låst i vissa intervaller osv. Jag vill ha friheten att konfigurera allt helt fritt, ibland behöver lite hd, mycket ram, och typ ingen bandredd, då vill jag inte behöva betala för 200gb/mån i bandbredd för att det är låst.
Plus att Glesys erbjuder enkla servrar med låg prestanda om man bara vill ha en billig server att testa något på ett par timmar, behöver du sedan mer hd eller ram, ja då är det bara att lägga på mer.