Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-21, 23:04 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Konceptplan
Enklare och mer abstrakt variant av Verksamhetsplan eller affärsplan. En beskrivning av en idé snarare än en genomtänkt verksamhets-/Affärsplan. Kan vara ett bra sätt at dokumentera sina lösa tankar innan man tänkt klart eller tagit en del kompromissbeslut.

När man är fler personer involverade så är det viktigt att man tar fram en affärsplan eller om man inte vill driva det med vinst så i alla fall en verksamhetsplan så alla vet som varksamheten ska göra.

Ett förslag kan vara:

Målgrupp
Vem ska verksamheten rikta sig till. Ju snävare avgränsning desto lättare att bli bäst inom sin nisch. Målgruppen kan bara indelad i segment så man utan större ansträngning kan rikta sig till fler än ett segment men där likheterna i målgruppen gör det enkelt att leverera ett bra resultat och få en nöjd målgrupp.

Vad har målgruppen för behov?
Vad är målgruppens problem, hur mycket är de beredda att betala för att lösa problemet, då har de ett behov.


Verksamhetsidé/Affärsidé/Koncept
Avgränsning av verksamheten. Bör vara så unik och snäv som möjligt så organisationen kan bli bäst inom sin nisch. Avgränsningar kan vara verksamhetsmässig, kundbranch, antal anställda hos målgruppen. Detta beskriver VAD verksamheten levererar för värde till målgruppen. På vilket sätt tillfredsställs målgruppens behov?

Image
Kampen om målgruppens undermedvetna. Hur vill du uppfattas av målgruppen, när målgruppen tänker på något speciellt så ska de tänka på ditt koncept.

Vision
Ett framtida drömläge som inte behöver vara realistiskt men någon man vill uppnå och som ligger inom verksamhetsidéns avgränsning. När en vision blir konkret och mätbar då faller den ner från visionshimlen och blir ett konkret mål. En vision kan vara på mer än 10 års sikt eller ännu längre fram i tiden.

Policy (= förhållningsregler)
Principer och mjuka regler för hur verksamheten ska bedrivas för att komma närmare visionen.

Konkreta mål
Ett önskvärt framtida läge som har deadline och är mätbart. Det kan finnas många olika typer av mål som ekonomiska, verksamhetsmässiga, ideologiska, politiska, humanitära, kundnöjdhetsmål, användbarhetsmål, sociala osv. Kan delas upp i kortsiktiga (2-4 år) eller långsiktiga mål (5-10 år).

Strategier (Vägen till målet)
Principer och mjuka regler för hur verksamheten ska bedrivas för att nå de konkreta målen.

Organisation
Hur ska verksamheten organiseras och hur är intressenterna relaterade till varandra.

Konkret Handlingsplan/Projektplan (Inom det närmaste året)
Konkreta aktiviteter som ska utföras för att nå de konkreta målen. Aktiviteterna ska följa de strategier man satt upp. Varje aktivitet ska vara kopplade till minst ett av de konkreta målen. En aktivitet som inte kan kopplas till ett mål ska strykas, det tjänar inget syfte i detta projekt. Vem gör vad och när.


Börja uppifrån med det mest abstrakta och arbeta nedåt till mer och mer detaljrikedom....

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-21 klockan 23:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat