Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-19, 13:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Kanske börjar jag i fel ände, men jag ville se om någon var intresserad innan en projektidé hade börjat ta form.

Vill förtydliga att mitt intresse i detta skulle vara själva samarbetet under utveckling snarare än det som utvecklas. Jag tror att det är en utmärkt möjlighet för många att utbyta erfarenheter och förstärka sina nätverk.
Personerna bakom är jätteviktigt, men urvalet styrs av vilken typ av verksamhet det kommer bli, är det olagligheter, porr, domänhandel eller annat som kan vara oetiskt så vill jag inte vara med.

Organisatoriskt kan man nog starta en ideell förening som driver projektet för då har man en juridisk person som ägare och man kan flexibelt variera medlemmar/"ägare" och först om och när det skulle bli en kommerciell satsning kan man ombilda till andra assotiationsformer. Men om verksamheten inte drivs i vinstsyfte så kan den vara ideell.

Håller just på att kolla med skatteverket om detta sätt att driva samriskprojekt som primärt inte är vinsdrivande. En intresseförening är inte allmännyttig så den blir momspliktig och skatteskyldig men det är billigt att starta för det kostar inga registreringsavgifter och inga kapitalinsatser om man inte bestämmer det själv då förståss.

Detta i kontrast till ekonomisk förening där du har registreringsavgifter.

En ideell förening är juridisk person redan vid bildandet och behöve rinte ha orgnr (men kan ha det om man vill).

Minst antal medlemmar är 3 men det räcker med endast en person i styrelsen och inget krav på suppleanter, styrelsen och medlemmarna är skyddade med ansvarsfrihet som i aktiebolag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-19 klockan 13:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat