Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Därför att affärsverksamhet och barn i nio fall av tio är en extremt dålig kombination.
Det finns rent juridiska hinder, eftersom minderåriga inte kan ingå avtal på samma sätt som myndiga personer. Men den främsta orsaken är förmodligen att fusket i nätverket skulle öka explosionsartat om man släpper in minderåriga. Även om det finns undantag så har tonåringar ofta svårt att skilja på sådant som rätt och fel, mitt och ditt.
Skötsamma tonåringar tycker säkert att det är diskriminerande. Men alla som lever blir någon gång myndiga och alla myndiga som har levat har någon gång varit tonåring.
|
Jag delar inte den åsikten att barn och affärsverksamhet är en mycket dålig kombination. Eller barn under 15 år bör nog inte syssla med affärsverksamhet. Men jag tror att en tidig start också inom näringslivet borgar för goda förutsättningar att lyckas bra. Vill man ha en lite populärvetenskaplig aspekt på det, så har många som varit framgångsrika inom näringslivet börjat i tidig ålder. (börjar inte lista några namn) Att då hållas tillbaka av sin ålder när man vill starta affärsverksamhet är förkastligt för framtida utveckling. Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Finland får ungdomar starta egna företag om de så vill. Det vill säga vara enskilda näringsidkare samt sitta i styrelens för aktiebolag. Detta med förutsättningen att vårdnadshavaren godkänner att ungdomen gör så. Sedan bär vårdnadshavaren det juridiska ansvaret. Med detta i botten kan sedan denna unga företagare ingå avtal som han/hon förstår innebörden av. Detta förutsätter dock att det är en skötsam ungdom, som vårdnadshavaren vågar "gå i borgen för".
Nej, så jag tycker generellt att allt ungt företagande och entreprenörskap skall tas vara på.
Att ungdomar skulle sakna uppfattning om rätt och fel / ditt och mitt, är väl en fördom. Barnet får i tidig ålder 5-6år uppfattningen om just dessa frågor. Senare är väl frågan hur man förvaltar denna kunskap senare i livet en individuell fråga. Att en ung företagare inte känner till all juridik är förståeligt, men det kan bygga på med om man vill inleda företagandet.
/Sebastian