Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Väldigt få professionella webbyråer tar så lite som 350kr/h, hittar du en sån (som verkligen är professionell och snabb), håll fast vid den.
Har man en professionell webbyrå har man utvecklare, designers, säljare, projektledare och säkert en kontorist. Dessutom har man ett kontor. Alltså har man en hel del overhead-kostnader, och då räcker 350kr/h inte långt. Jag skulle hellre säga att de ligger mellan 600 och 1200kr.
|
Min definition av "professionell" (som för övrigt är densamma som i SAOB) är att personen i fråga försörjer sig på uppgiften och utför den med tillbörlig skicklighet.
En professionell webbyrå kan lika gärna vara en egenföretagare som jobbar hemifrån, som ett stort bolag med 100 anställda och allt det du beskriver ovan.
Jag vill inte märka ord. Men tydligen pratar vi om lite olika saker när vi talar om "professionalitet".
Jag besvarade den ursprungliga frågan utifrån min egen bedömning av frågeställarens behov. Är det hans första webbprojekt så tvivlar jag på att han behöver någon av de stora och fräsiga webbyråerna med overheadkostnader och allt vad det innebär. Hade frågeställaren varit säkerhetsansvarig på någon storbank så hade mitt svar sett annorlunda ut.
Men jag säger inte att mitt svar var bättre än någon annans. 6000 kr/tim kan vara precis lika rimligt som 250 kr/tim beroende på vem man anlitar och vad som måste göras. Miwe76 säger ju inte om det är ett tidsbokningsformulär till sin frisörsalong som han vill ha, eller en ny säkerhetslösning till sin multinationella bank.