Ämne: Mac vs PC
Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-15, 00:58 #20
objx objx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
objx objx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Jag har varit Windows-användare sedan 15 år tillbaka och köpte mig en iMac för 2 veckor sedan. Så jag är väl ett bra exempel på den person som en del beskriver i denna tråd:
En inbiten Windows-användare som gått över till Mac.

Efter två veckor med iMac:en börjar jag äntligen komma över tröskeln det innebär att:
- Lära sig vart alla inställningar utförs i OSX.
- Lära sig motsvarigheten till alla snabbkommandon som man använde sig av i Windows.
- Hitta alternativ till de (få) program som faktiskt inte finns till Mac ännu.

Min spontana tanke de sista dagarna har varit "Varför bytte jag inte tidigare?".
Allt känns bara oerhört stabilt, ett OS utan felmeddelanden (jo, jag vet att det finns även på en Mac, men jag har inte stött på något ännu).

Efter att jag slog på datorn för första gången så tog det cirka 30 minuter innan jag hade hunnit:

- Konfigurera operativsystemet och internetåtkomsten via WLAN (Imponerande enkelt och pedagogiskt).

- Lägga in och konfigurera alla mailkonton i Apples egna mailprogram, Mail.

- Synkronisera mail, kontakter och kalender mellan iMac:en och min HTC Hero. (I och med OSX 10.6 så stödjer Apples egenutvecklade kontorsprogram synk mot Google-tjänster såsom gmail, google calendar etc.). ÄNTLIGEN känner jag mig uppdaterad när jag kollar i kalendern på mobilen.

På motsvarande tid på en PC känns det som att jag säkert skulle ha suttit och väntat på att datorn skulle "kopiera filer" strax efter att ha gått igenom datuminställningarna.

PC'n som jag hade tidigare var ett hemmabygge som levde om likt ett kraftverk.
Därför upptäckte jag rätt fort hur otroligt tyst iMac:en är. Så länge jag inte kör flera resurskrävande program samtidigt så hör jag inte ens att datorn är på.

Att konfigurera en lokal utvecklingsserver på Mac:en var inte heller särskilt bökigt (trots vad jag hade hört/läst om). Jag kör numera Apache2.2, MySQL 5.1, PHP 5.x utan några som helst problem eller konflikter med den inbyggda Apache-servern som ingår i OSX.

Timemachine som backup-program är också riktigt trevligt. Jag har länge försökt hitta ett vettigt backup-program till min PC utan att lyckas. Jag har provat både freeware och betalprogram, men inget program har känts tillräckligt tillförlitligt eller flexibelt.

Min värsta farhåga var att jag inte skulle hitta bra alternativ till de program jag var så beroende av i PC-miljö. Men här har jag faktiskt blivit positivt överraskad. Många alternativ har till och med visat sig vara betydligt bättre än det jag använde på PC'n.

Jag har svårt att förstå argumentationen att det är smartare att bara köpa Apples OS och installera på en "normal" PC.
Många av Apple's datorer har ju en rätt unik design, eller är designade på ett sätt som ger dig ett mervärde. Jag tycker t.ex. att det är jätteskönt att slippa ha en burk ståendes på golvet som är i vägen när man ska dammsuga.
Sen vet jag inte heller om det skulle vara särskilt mycket billigare att köpa en PC med samma prestanda som iMac:en + en 27" LED-skärm i bra kvalité.

De Windows-användare som överväger att gå över till Mac och OSX bör vara beredd på en omställningsperiod. Men jag ångrar inte för en sekund att jag "bytte sida".
objx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat