Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-12, 09:51 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag hatar personligen formulär därför att det skapar oreda i mitt arbete. Det som inte finns i min mailklient har jag svårt att hålla reda. Jag vill "bokföra" och dokumentera all korrespondens. Det sker automatiskt i min mailklient, men varje gång jag stöter på ett kontaktformulär så måste jag spara ett word-dokument med information om vad jag skrivit och när. Dessutom hatar jag att inte ha något "bevis" på att jag skickat ett mail. Jag upplever kontaktformulär som ett stort svart hål där man matar in text. Får man inget svar så vet man inte om något har blivit galet rent tekniskt, eller om kundtjänsten man skrivit till fungerar dåligt.
Det där är ett icke-existerande problem som du själv skapat. Har man även e-postadress angiven så kan du använda denna om du önskar. Bevis på det du skickat samt dokumentation i andra riktningen (dvs. när du själv kontaktar någon) går också enkelt att lösa genom t.ex. ett bekräftelsemail.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Min erfarenhet av kundtjänst via kontaktformulär är också mycket dålig. Mina kunder skriver ofta fel e-postadress. Det är inte felskrivningar, utan de har helt enkelt inte koll på vad de har för mailadress. Ett vanligt exempel är att ett understreck råkar bli en punkt, eller tvärtom. Eller att de egentligen har efternamn.FÖ[email protected], men skriver FÖ[email protected].
Den enda lösningen som jag har hittat på det problemet är att helt enkelt inte ge kunden möjlighet att göra fel. Men den möjligheten finns alltid i ett kontaktformulär.
Den bilden av verkligheten tycker jag inte stämmer särskilt bra alls faktiskt. Kan ta ett exempel från en sajt jag arbetat med. Där är det 2 av drygt 400 som skrivit fel e-postadress. Det är mindre än en halv procent och där de har skrivit fel så var det i bägge fallen ett enkelt fel som man ser direkt. I de enstaka fallen får man sannolikt studs när man svarar och det kan man nog leva med.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
En tredje punkt är alla spambotar som cirkulerar på webben och som postar automatiska inlägg. Det går så klart att lösa med en vanlig captcha, men captchor i sig är ett problem enligt mig (det får bli en diskussion i en annan tråd). Vissa webbsidor som jag driver har inga problem med spambotar. Andra webbsidor har haft stora problem. Så det varierar.
Det "problemet" är också enkelt löst. Jag håller med dig om att en vanlig captcha inte är särskilt bra, av exakt samma anledning som det inte är bra att endast tillhandahålla en e-postadress. Några av Sveriges mest trafikerade webbplatser använder sig av kontaktformulär och avvärjer spam med enkla men effektiva medel. Detta är också ett i princip icke-existerande problem som du själv skapar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Kontaktformulär drar även till sig oseriösa meddelanden. Jag har aldrig fått ett vanligt mail som bara innehåller något larvigt könsord. Men på webbsidor där jag har kontaktformulär så dyker det upp titt som tätt. Det är INTE ett problem om man har några tusen besökare i månaden. Men det blir ett problem när man har hundratusentals besökare i månaden. Även om bara 1 % är pubertala fjortisar som vill skoja, så blir det jobbigt om man har sidor med mycket trafik. Av någon anledning så verkar snorungar mer motiverade att missbruka ett kontaktformulär, än att maila strunt via sin webbmail eller en mailklient.
Jag måste dock erkänna att detta kanske inte är ett så stort problem rent ekonomiskt eller tidsmässigt. Men för mina nerver och mitt humör så är det ett problem. Precis som med vanligt spam.
Du bör nog försöka göra något åt dina nerver och ditt humör istället Det mår du säkerligen betydligt bättre av då det förmodligen har andra orsaker.

Precis som du säger så är inte heller detta något problem. Det du beskriver kan man istället vända på till någonting som tvärtom är positivt för de flesta webbplatser. Jag, och många med mig, drar sig för att skicka ett meddelande om det bara finns en e-postadress såvida jag inte verkligen behöver kontakta webbplatsen. Detta innebär att du missar mycket av den kommunikation som du verkligen kan dra nytta av nämligen konstruktiv kritik, förslag på förbättringar och nya funktioner på din sajt, rättelser av textfel eller andra saker som ser konstiga ut osv osv. Sådant struntar de flesta i om det saknas ett snabbt och smidigt kontaktformulär.

Om du nödvändigtvis känner att du måste få bort könsordsmailen (tror det är relativt ovanligt och förmodligen relaterat till din verksamhet; jag har aldrig upplevt det som ett problem ens på vältrafikerade sajter) så går det alltid att filtrera bort dessa relativt enkelt.

Gör man rätt (och har nerverna innanför huden ) så är kontaktformulär ur användarens synvinkel betydligt bättre än en mailadress men givetvis ska man i princip alltid använda både och.

Jag har i princip aldrig träffat på ett företag som upplever kontaktformulär som ett stort problem, snarare tvärtom. Jag själv skickar ALDRIG ett meddelande jag inte behöver skicka om det inte finns ett sådant och internetanvändarna spenderar generellt sett extremt lite tid på en sida idag jämfört med för tio år sedan. Detta beteende måste man ta hänsyn till. Stänger man en dörr så hugger man av sig det ena benet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat