Med "dålig" marknad syftar jag nog på trögrörlig och, ja, till viss mån svårvärderad. Det finns något nationalekonomiskt ord som jag glömt av - när en marknad har ett stort utbud, stor efterfrågan och en likvärdig produkt. Och problemet här är väl att produkten ofta är olika.
Jag tänker också på han norrlänningen som gjorde templates och hade miljoner inlänkar, och sen fick sin domän såld på exekutiv auktion - för en bråkdel av sitt "värde". Hur skulle konkursförvaltaren skaffat sig en hum om priset för denna?
Jag tycker det är lite samma sak som att beräkna vädret, man får jobba med grova estimat och erfarenhet och lyckas relativt ofta göra en korrekt bedömning. Visst är det svårt ibland, men hade det varit lätt hade prao-eleven kunnat lösa det
Inkomst är långt ifrån den enda bedömningsfaktorn men förmodligen den viktigaste. Ur ett köparperspektiv handlar det dock om "potentiell inkomst".
Om man har bra domännamn, välarbetad databas, välläst nyhetsbrev, snygg design osv så är ju det i slutändan bara verktyg för att skapa en högre inkomst på sidan. Sen kanske man inte utnyttjar det fullt ut för att skapa maximal inkomst, vilket ger uppsidan för köparen som gör att affären blir av.