|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Nov 2005
|
Jag fortsätter lite här:
I dagsläget om man antingen får ett anbud från en villig köpare eller har ambition att sälja en sida så står man ju inför uppgiften att sätta ett pris. Hur man ska sätta detta pris är ju dock inte så lätt.
Jämför tex med hur man ska prissätta en bostadsrätt, där är det (ofta) ett stort utbud och en stor efterfrågan. Varje vecka säljs ett större antal bostäder med en viss varians i pris beroende på lägenhetens skick etc. Man kan göra uppskattningar i form av pris/m2 och liknande - en väl fungerande marknad helt enkelt där en prisuppskattning är relativt enkel.
För en webbsida har man i princip två alternativ - sälja på auktion eller sälja direkt till en intresserad köpare. Att sälja på auktion bör teoretiskt ge ett marknadsanpassat pris men utbud och efterfrågan är för litet för att man ska kunna få en generell prisuppfattning för en viss webbsida. Det är helt enkelt inte möjligt att nå hela marknaden och möjliga intressenter.
Betydligt vanligare tror jag att det är att man blir kontaktad/kontaktar en person för att man är intresserad av att köpa eller sälja en sida och ska försöka komma fram till ett pris. Eftersom man inte kan förlita sig på något form av "pris/m2"-pris så är det vanligaste just att man utgår ifrån "10-12 månader" och sen adderar eller subtraherar man priset på basis av andra faktorer (nyhetsbrev, hur bra domänen är etc). Därtill kan man ju lägga ut sidan på auktion och låta den intresserade köparen få bjuda mot andra för att få ytterligare ett bättre närmevärde på priset. Detta kan förstås inte vara så uppskattat av köparen som då drar sig ur...
Detta mycket grova sätt att uppskatta ett pris på en webbsida är väl det bästa vi har idag (rätta mig gärna om jag har fel) och det är denna grova uppskattning jag försöker finjustera med denna kalkyl.
För potentiell inkomst är en ganska god variabel att basera ett pris på. Om en sida drar in 5 000 kr innan den "dör" så är det ju meningslöst att sälja den för under 5 000 kr.
|