Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-07, 12:21 #2
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_k Visa inlägg
Hej!

Jag blev idag kontaktad av groth.se där dem säger att deras kund hävdar att jag inkräktar på deras varumärke. Nu vill dem att jag avregistrerar min .NU domän.

Så här skriver dem i ett mail till mig:

Hej Pierre!

Jag skriver till Dig i min egenskap av juridiskt varumärkesombud för Forex Bank AB och med anledning av Ditt mail nedan.

Inledningsvis får jag upplysa att Forex Bank AB tyvärr inte har möjlighet att tillhandahålla Dig valutakurser direkt via sin databas. I Ditt fortsatta arbete med en webbplats får vi därför rekommendera Dig att kontakta en annan aktör.

Dessutom måste jag informera Dig att Forex Bank AB är innehavare av flera rättigheter till kännetecknet FOREX. Bland dessa kan nämnas firman Forex Bank AB (org nr 556406-0104) och varumärkena FOREX, FOREX (logo), FOREX BANK och FOREX BANK (logo)(Reg nr 222735, 243786, 372664 och 7322068) (se bilagor). Vår klient har alltså ensamrätt till kännetecknet FOREX i Sverige och även i andra länder. Det innebär att ingen annan får använda FOREX eller något förväxlingsbart uttryck för bl a valutaväxlings-, banktjänster eller liknande tjänster där Forex Bank ABs kännetecken är registrerade.

Med hänsyn till sina ensamrätter accepterar Forex Bank AB inte någon aktörs användning av kännetecken i vilka ingår FOREX. Därför kan de inte heller godkänna Din användning eller registrering av domännamnet XXXXXX.nu. Således ber vi Dig att avregistrera domänen och att i framtiden inte i någon form använda eller försöka registrera ett begrepp som innehåller vår klients kännetecknet FOREX.

Vi önskar Dig lycka till i Ditt fortsatta arbete med en webbplats och att finna ett nytt namn för den samt får ändå tacka för Din förfrågan.

Hälsningar
XXXXXXX

Jag har alltså tidigare kontaktat forex.se och undrat om jag kan få tillgång till deras valutakurser direkt från deras databas. Detta för att kunna publicera på min egna webbplats.
Nu vill alltså ombudet att jag avregistrerar domännamnet som är under toppdomänen .NU. Kan de tvinga mig att göra detta? Om inte, får jag använda mig av ordet "FOREX" på sidan?

Hoppas på svar!

Mvh Pierre
För att få synpunkter om ditt speciella fall borde du skriva vilket namn det gäller.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat