Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-03, 21:28 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att värdera en kund kan man göra på lite olika sätt:

1) Räkna ut hur mycket verklig vinst du gör per aktiv kund. Vinst per kund multiplicerat med 3 så har du ett uppskattat värde på din kundstock. Tänk på att endast lönsamma kunder tillför ett positivt värde till kundstockens värde. Resten är bara "fripassagerare", men de kan bli lönsamma hos en köpare om de har bättre passande produkter för kundens behov.

2) Vad har du lagt ned för kostnader på att skaffa kunderna, det kan även räknas som ett värde. Kunder som du skaffat under det senaste 12 månaderna är värda kanske 80%, förra årets kunder 40%, för 2 år sedan 20%.


Detta var två enkla exempel (det finns fler sätt), men det finns inget sätt som är objektivt utan det är alltid en förhandlingsfråga, med köparen. För köparen kan det vara värt mer eller mindre beroende på hur de värderar kundstocken.

En köpare kan även sätta ett värde på inköpshistoriken så om du hatr den kvar så kan köparen analysera köpbeteende hos kunderna och det är mycket värt för vissa köpare, för andra har den inget värde.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-03 klockan 21:34
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat