Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Är det ingen här som vet att om man omsätter över 300.000 SEK (eller liknande) till svenska konsumenter per år måste man ändå regga ett svenskt företag?
|
Är väldigt säker på att det inte finns en gräns. Har verksamheten inget fast driftställe i Sverige finns det inget krav på att registrera ett bolag/filial här oavsett hur mycket du säljer till svenska konsumenter. Amazon.com säljer t.ex. troligen för mer än det beloppet till svenska konsumenter varje år och de har ingen filial i Sverige utan hela verksamheten bedrivs från USA.
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Hade man bara kunnat sitta och regga utländska bolag och jobba mot Sverige så hade nog alla gjort det. Med tanke på att det är längre moms och beskattning osv.
|
Man kan när som helst regga ett utländskt bolag och jobba mot Sverige. EU-medlemskapet gör det dessutom till en rättighet att göra så inom EUs gränser. Problemet är att du inte kan sitta i Sverige och driva din hemsida. Gör du det så kommer du få fast driftställe här.
Fast driftställe är för övrigt en bitch när det kommer till internetverksamhet eftersom lagstiftningen inte riktigt hängt med. T.ex. så har jag läst dokument vars hypotes (få fall existerar) är att äger/hyr man en dedikerad server i ett land så uppkommer också fast driftställe i det landet. Allt eftersom lagarna är anpassade till en tid då man var tvungen att ha en fysisk närvaro i ett land för att kunna sälja produkter och tjänster dit.
Flyttar du till Panama och säljer iphone-applikationer till svenskar genom ett bolag registerat i Panama så slipper du också i stort sett betala skatt. (Är inte helt inläst på Panamas skattelagstiftning men minns jag rätt så har de en fast årlig avgift för att ha ett bolag registrerat där och det skulle jag kalla en skatt.)