Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Nja. Enligt en docent i Juridik jag talat med som också arbetat som utredare på skatteverket så ska den finnas tillgänglig på den plats där företaget är registerat och företaget är skyldig att tillhandahålla den omedelbart ("jag väntar här så länge") till alla som är intresserade under kontorstid. Att det inte funnit något rättsfall rörande aktieboken var intressant men nämnde docent berättade att de ofta använde frånvaron av aktiebok som påtryckning under sina utredningar.
Det finns ju mycket i ABL som folk har dålig koll på och vissa lagar är faktiskt direkt motsägelsefulla. Men precis som att du har rätt att begära ut en offentliganställds alla mail på plats så har du rätt att se aktieboken på plats. En annan sak jag kan tipsa om, som han sa var väldigt vanligt, är att folk med EF inte har separata konton för sin privatekonomi och företagets ekonomi (kassa). Luskar skatteverket reda på det så är även det en vanlig påtryckningsmetod för att få den undersökta att svettas lite.
|
Tja, vem skulle vägra skatteverket tillträde till aktieboken? Det var ju för deras skull jag trodde boken fanns till från början (deras och ägarnas).
Det finns inte stipulerat att tillhandahållandet skall ske omedelbart, men den skall tillhandahållas på begäran och utan oskäligt dröjsmål, så i princip kan man dra på det om man har någon anledning därtill (varför man nu skulle vilja göra det).
Aktieboken skall finnas på bolagets huvudkontor eller där styrelsen har sitt säte, eller, om det medför utökad tillgänglighet för allmänheten, på något annat av företagets kontor.
I ett litet aktiebolag, med "kontoret på fickan", så torde det ju inte vara helt enkelt att få tag på aktieboken snabbt, eftersom en begäran måste göras för att få ta del av den. Det finns ju inget krav att man skall finnas tillgänglig någon särskild tid - jag kanske bara finns tillgänglig en gång i månaden på kontoret etc. Du förstår möjligheterna till invändningar häör, utan att man för den sakens skull nekar tillträde till innehållet i aktieboken...
Jag tror att ett offentligt register klart skulle underlätta och minska risken för fuffens... Det finns trots allt en anledning till att lagen kräver offentlighet för innehållet - man skall kunna utreda vilka som äger ett företag och alltså vilka man gör affärer med.