|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Mar 2007
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Mar 2007
|
Hej,
Ja man behöver absolut inte följa någon diet eller guru för att komma i bra form.
Dessa råd är GRATIS och jag VET att de hjälper:
1. Ät 5-6 gånger om dagen fördelat på SMÅ portioner och SMÅ mellanmål. Tugga gärna sockerfritt tuggummi ibland emellanåt om du har lätt att få hål i tänderna. Ett exempel på mellanmål är en rågbulle med ost och ägg och en juice.
2. Ät relativt mycket till frukost och lunch (och det tidiga mellanmålet) och inte så väldans stor portion till middag.
3. Var försiktig med sockret. Byt ut lite av de snabba kolhydraterna mot långsamma dito och protein.
4. Välj inte bort fettet helt ur din kosthållning. Kroppen behöver fett för att hålla igång metabolismen (förbränningen). Exempel på nyttiga fettkällor är: nötter, oliver, fet fisk osv.
5. Träna hellre fyra korta pass i veckan än två långa. Det ger oftast mer än "marathonpass". 45-60 min per pass är tillräkligt om man håller igång ordentligt. 20 minuter är bättre än inget. Snabba promenader räknas också.
6. Ta en "ätardag" per vecka och ät då vad du vill och gillar. Dels boostar det din metabolism, dels ger dig dig en motivation att uthärda lite mer återhållsamma dagar i övriga veckan. Men bara EN sådan frossardag annars så slår det bakut.
7. Ät inte för lite. Äter man väldigt lite/fastar ställer kroppen in sig på svält och förbränner muskler istället för fett. Musklerna vill väl du behålla om möjligt?!
NO GURU, NO METHOD, NO TEACHER ;-)
Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-04-23 klockan 15:23
Anledning: meningsbyggnadsfel
|