Nu ni!
Här är min uppföljning efter att ha jämfört prospet/prislistor och teknisk doumentation från Telenor Mobilstart, ViaTel och Cellsynt.
ALLMÄNT
Alla tre har vad jag kan bedöma bra, trevlig och hjälpsam support (har testat den), inga startavgifter och inga månadsavgifter.
PLUS OCH MINUS FÖR RESP AKTÖR
Telenor Mobilstart:
+ 48 000 konton uppsatta
+ Bra kontrollpanel
+ Bara att logga in och köra igång (och därmed lätt att välja annan aktör i framtiden)
+ Erbjuder massor av olika tjänster (särkilt för mobiler):
https://mobilstart.telenor.se/web/guest/verktyg
- Tar ut något högre avgifter än de andra två (ca två kr mer per transaktion mellan 50 och 100 kr)
- Kanske strular i framtiden eftersom detta inte är Telenors huvudsakliga syssla?
ViaTel:
+ Har funnits i femton år
+ Kundcase: IKEA och Djuskyddet
- Uppköpta för ett år sedan av Svea Ekonomi, vem vet vad som händer i framtiden?
- ViaTel sköter vår kontohantering på egen hand i hög utsträckning. Kan vara positivt för stora kunder kanske, men inte för en liten kund som kanske inte kommer att ha så många transaktioner.
Cellsynt:
+ Finns i 23 länder men är ett svenskt företag. Utlandsbetalningar är alltså helt ok vad jag förstår
+ Bra kontrollpanel
+ Sysslar enbart med detta, dvs är ej en bisyssla för ett större företag
- Kundcase saknas på hemsidan (men de kan inte vara så små eftersom de har funnits sedan 2003). Vet ej varför.
- Dåligt namn (ej förtroendeingivande om man jämför med de andra, enligt min åsikt, och det är ju viktigt för att inge förtroende hos våra potentiella kunder)
Min slutsats:
1. Har man många kunder ska man inte välja Telenor eftersom de är unset dyrare
2. Har man utländska kunder ska man välja Cellsynt
3. Vill man kännas "proffsig" verkar ViaTel vara ett bra val (fristående och bra namn, samt bra design på hemsida och broschyrer)
Är man starkt inriktad på mobilsektorn och vill ha olika möjligheter så känns Telenor som ett självklart val
4. För att komma igång verkar Telenor enklast eftersom det är helt automatiserat
Kommentera gärna!
/P