Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-20, 15:11 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
(Fick ej plats i nom 10k gränsen för ett inlägg så jag får skapa ett nytt ...)

Ovan visar jag på tre olika sätt att göra ett transient objekt som kan bära en komplex blandning av datatyper (dom i en rad i en databas).

Alla tre olika metoderna har sina egna fördelar och nackdelar. Hashtable är inte bra sätt att jobba i ett objektorienterat språk för att lagra sammanhängande data. Det är att göra våld på objektorienteringens grundprinciper.

Den mest objektoerienterade och kraftffulla metoden nedan är klassen PersonA som använder det mycket kraftfulla begreppet Properties i C#/VB.NET.

PersonB använder en gammaldags och lite enklare variant som använder publika instansvariabler för att lagra data i ett objekt.

Den tredje och mest primitiva metoden är att använda Strukturer (som den som jobbat med C/C++ känner igen) som jag gör i PersonC Ovan.

Här har du i vart fall några olika infallsvinklar som leder dig in på ett mer objektoerienterat synsätt.
Jag har inget problem med objektorienteringen, syftet var mer att underlätta inläsningen från databas av de data som varje instans av klassen ska ha.
Eg. varje data för varje PersonA finns lagrat i en databas
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat