Citat:
Ursprungligen postat av se7en
Intressant detta med att betala något i förväg. För mig som beställare finns det bara nackdelar som jag ser:
1. Mycket av samarbeten handlar om att lita på varandra, litar någon inte på mig eller mitt bolag litar jag inte på dem, enkelt!
2. Att begära en del av summan i förskott är ett tecken på att bolaget många gånger har dålig likviditet. Jag skulle ha förståelse för en hantverkare som behöver köpa en en massa material för att göra ett projekt. Men inom webbdesign - NEJ, aldrig!
3. Jag går aldrig med på att betala något i förskott, däremot får de gärna ställa en 0 dagars faktura så fort vi är överens om att projektet är klart. Inga problem.
Konceptet jag lever efter handlar om - prestera först och erhåll ersättning sen, inte tvärtom!
|
Du glömmer bort en viktig sak i ditt resonemang, det är minst lika svårt för företaget du anlitar att lita på dig. Företaget kan lika gärna tänka att du inte är mycket att lita på om du inte kan tänka dig att betala hälften i förväg. Betalar man en del i förväg, har en bra spec och ett klart och tydligt kontrakt så har man eliminerat större delen av risken för bägge parter vilket är det ultimata.
Tillbaka till ursprungsfrågan. Du har satt upp en budget på 40 000 men har du tydligt specificerat vad det är du vill ha? Försök uppskatta hur mycket tid som kommer gå åt till design respektive utveckling och räkna ut vad ett ungefärligt marknadsvärde blir innan du begär offerter. Har du en målgrupp som lockas av en modern och flashig design? Då kommer den att kosta en hel del. Hanterar du en hel del känslig information och därmed har höga krav på säkerhet? Då gäller det att du har en utvecklare som verkligen vet vad han / hon gör.
På detta vis får du ytterligare ett viktigt riktmärke att gå på när du utvärderar offerterna. Det är oftast en mycket dålig idé att börja med att säga "jag har 40 000 kronor, vad får jag för det?". Ju mer generell kunskap du har desto lättare blir det att utvärdera företagen och offerterna. Handlar det om en för dig ansenlig summa så är det alltid värt att ägna ganska mycket tid till detta.
Sedan tillkommer givetvis det gamla vanliga som alla redan nämnt - F-skatt, referenser etc - men det torde väl vara självklarheter för de flesta.