|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Feb 2008
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Feb 2008
|
Jag har ca: 30 sajter som ligger på samma webbhotell och länkar till varandra på olika sätt för att sökmotoroptimera varandra. Det funkar alldeles utmärkt..
Jag tror man lägger för stor vikt vid denna faktor (IP/IP-spann). Även om du har flera konton på Binero så finns risken att alla sajter ändå hamnar på samma IP, och nästan garanterat på samma IP-spann.
Även när man gör länkbyten med andra sajter kan det vara så att de ligger på samma webbhotell. Detta gör att risken för samma IP också finns.
Min personliga tro är att Google först reagerar om det kommer tusentals länkar från samma IP. Jag skulle rekommendera dig att spara pengarna och köra alla på samma konto. Om webbshopparna är inom olika områden så är risken större att Google bedömer länkarna som orelevanta än att de reagerar på IP-adresserna. Om IP-adresser var så viktiga för SEO:n så skulle det nog snackas mer om fördelarna med att ligga på små webbhotell med få kunder, eftersom risken då blir mindre att man gör länkbyte med en sajt på samma IP.
|