Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Jag tycker utbildning inte är så mycket värt, dom som verkligen har ett intresse kan sina saker många år innan utbildningen. Och även kan betydligt mer än utbildningen handlar om.
|
<exempel> Jag är jätteintresserad av juridik och har läst i stort sett allt inom detta område, får jag ett advokatjobb utan att ha kunskapen på papper?</exempel> Betyden är en stor del av värdet i utbildningen, och med bra betyg kommer (vanligtvis) kunskap.
Dessutom får man mycket annat med utbildningen på universitetsnivå än bara kunskapen om det aktuella ämnet. Det handlar mycket om att kunna uttrycka sig på ett korrekt sätt. Man lär sig facktermer som i många fall är nödvändiga för kommunikationen med andra medarbetare. Man lär sig skriva rapporter, dokumentation, planering etc.
Men jag håller med om att man kan lära sig otroligt mycket på egen hand utan universitetsutbildning. Varför inte kombinera ett brinnande intresse med universitetsstudier i ämnet, då har man nog framtiden säkrad. Utan utbildning kan det vara svårt att övertyga en arbetsgivare om att man är kvalificerad för jobbet. Det gör nog att man (ofta) tvingas gå genom personliga kontakter för att få ett jobb. Och personliga kontakter kan vara svårt att fixa om man inte råkar ha det sedan tidigare.