Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
tartareandesire: Hur långt tid tog din utbildning? Hur är det med lön osv? Varför krävs det Matematik i databaser/programmhantering? Du säger ju att du läst civilingenjör, är inte det en del av arkitet/tur?
Spännande när jag läste ditt inlägg, riktigt roligt och får mig verkligen att kämpa och kämpa för att uppnå mitt mål.
Som du själv sa, kan gå klart gymnasiet sen, sen ta en liten paus, jobba lite, frilansa, resa runt och sen när man är redo så kan man börja plugga och bli klar med sin utbildning.
Har även tänkt på att åka hem till hemlandet (Kurdistan i norra iraq), vet en kompis, som fick 10 000$ på att göra design för en hemsida där som inte alls var webb 2.0 eller så där stilrent, utan där har dom otroligt mycket pengar att erbjuda för jobb.
Ni som gått webbdesign, vilken linje, hur långt tid tog det, vilka kunskaper krävs det osv..? ( Nu syftar jag på gymnasiet )
|
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut i Kurdistan (som väl inte enbart ligger inom Iraks gränser?) men du får nog räkna med att lönerna där ligger tämligen lågt med svenska mått mätt. Det finns säkerligen ett fåtal undantag, misstänker att kurdiska företag gärna anlitar en kurd.
Alla civilingenjörsutbildningar var 4,5 år när jag läste, nu ligger de på 5 år. Vet inte riktigt vad du menade med arkitekt? Arkitekter är ju en helt annan yrkesgrupp... Det finns ingen poäng med att titta på lön för enskilda personer då det säger nada, titta på den lönestatistik som finns istället. Jag driver själv eget företag och är inte anställd.
Vid ren rutinprogrammering krävs sällan matematik men däremot har man ofta fallenhet för både matematik och programmering och i de fall man behöver använda sig av matematik i programmeringen (olika beräkningar, medelvärden, sannolikhet, geometri etc.) underlättar det avsevärt.
Däremot behöver du mer än grundläggande matematiska kunskaper (naturvetenskaplig gymnasienivå) om du ska arbeta med optimering, oavsett om det gäller logistik eller större datasystem.