Självklart kan du inte utbilda dig inom samtliga yrkesområden

När det gäller webbdesign, där ditt huvudsakliga intresse verkar ligga, så kräver det både lång träning och talang för att nå långt. Är man en duktig programmerare så är man oftast bra på matte men inget vidare på design och är man en duktig designer så är man oftast ganska taskig när det gäller matte och programmering men det är ändå bra att ha lite koll på den andra världen.
Väldigt få av de yrken som listats kommer att "slå igenom" i framtiden utan de flesta har redan gjort det för länge sedan men det förändrar inte det faktum att de alltid kommer att behövas, åtminstone inom en överskådlig framtid. När det gäller efterfrågan och behov så är Arbetsförmedlingen den bästa källan. Något som sker är att system blir allt större och mer komplexa. Mer teoretisk strukturering och optimering är något som det sker mycket inom men det kräver i princip universitetsutbildning och är väl inte aktuellt för dig om du siktar på webbdesign.
Jag tror inte att det bästa är att läsa på universitetet direkt efter gymnasiet rakt av som Conny skriver. Det kan vara bra att ta ett eller ett par års uppehåll för att jobba och resa en del om man har möjlighet. Många civilingenjörer säger att arbetsgivare ofta ser det som en bonusmerit att man har rest och sett världen. Har du en talang för design så kan du säkerligen frilansa ett tag utan större problem. Alla konstruktiva erfarenheter är värdefulla, inte minst när man söker jobb. Huvudsaken är att man är motiverad när man börjar plugga på universitetet. Det är ganska många som tar ett sabbatsår på universitetet också, särskilt om man kommer direkt från gymnasiet. Första året på civilingenjörsutbildningarna är dessutom endast grundläggande kurser (mycket gemensamma kurser inom matte bl.a.) med något undantag.
Min egen utbildning är förmodligen lite udda om man jämför med majoriteten här. Jag läste natur/natur på gymnasiet och sedan civilingenjör inom teknisk biologi med inriktning mot bioinformatik. Det blev således en hel del matematik, databaser och programmering.