Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Utbildningsmässigt så gick jag 3 årig Naturvetenskaplig linje på Gymnasiet och sen jobbade jag i 3 år med utdata (skitjobb) innan jag började med lite nätverksarbete (instllera operativsystem och programvaror, installera och flytta datorer m.m.), Visade intresse för programmering på jobbet och lärde mig allt som fanns att läsa om programmering. I September 1986 gick jag en 2 veckors internatkurs i COBOL som jobbet betalade. Sen började jag med programmering 1988 på heltid. Sökte in på universitetet 1986 och 1988 men kom inte in, så jag fortsatte att jobba till 2006 då jag sökte igen och kom in på Stockholms Universitet. Läste Data och Systemvetenskapliga Linjen.
Startade eget företag första gången 1982 (enskild firma) men det blev aldrig att jag drev någon verksamhet förrän jag 1999 startade ett eget AB som jag har drivit i drygt 10 år och levt på.
Det är givetvis bättre att läsa på Universitetet direkt efter Gymnasiet om man kommer in. Men det beror mycket på den personliga situationen hur det löper på.
Det finns många olika inriktningar på IT-utbildningar. Webbdesign är ett kreativt yrke som inte kräver så mycket utbildning eller kunskap för att starta men för att bli rikmtigt bra måste man vara vetgirig och nyfiken och har man en gedigen utbildning inom det kreativa området i kombination med tekniken så har man större möjligheter att bli en riktigt bra stjärna på det man gör.
Att jobba med hårdvaran och bygga datorer är en helt annan karriär som inte går att jämföra med Webbdesigner. Den ställer helt andra krav på kunskaper om hur många hårdvarukomponenter fungerar ihop och alla möjliga versioner av moderkort, grafikkort, kommunikationskort, tangentbord, bildskärmar, "datorlådor", nätverkskort, strömförsörjningsaggregat, skrivaranslutningar, BIOS, kretsuppsättningar, drivrutiner (ett helt eget kapitel).
Vill man satsa på en hårdvarunära karriär så kanske KTH-utbildning är en bra väg, men är man socialt intresserad och mer vill jobba med systemutveckling, Programmering, Webbdesign, Spelutveckling så är en utbildning på Stockholms Universitet mer lämplig då den ligger under den Samhällsvetenskaliga Institutionen. Man läser mer programmering på Stockholms Universitet är de gör på KTH-utbildningarna, där de i sin tuir läser mer matematik än SU-arna gör.
|