Citat:
Ursprungligen postat av rstvideo
Det stora problemet är väl att om du inte redan är datorintresserad till åtminstonde den grad att du vet vad ovanstående betyder så kommer du nog inte kunna lära dig att bli duktig inom området. Om din ålder inte är ensiffrig dvs för då har du lite tid på dig att lära dig.
|
Det där stämmer inte. Alla yrken som inte kräver någon speciell talang (sångare, tennisspelare etc.) kan i princip alla normalbegåvade människor klara av efter en läroperiod vars längd givetvis varierar väsentligt från person till person och från yrke till yrke. För att ta ett exempel så arbetar färdiga civilingenjörer ofta med sådant som de inte har någon direkt specialutbildning för och inte heller sällan sådant som inte ens ingått i utbildningen. Trots det gör de alldeles utmärkt ifrån sig för det mesta.
Tillbaka till frågeställningen. Jag tror du får ställa en lite mer specifik fråga för att få några vettiga svar. Sök på varje yrke på Google så hittar du nog den information du söker. Det finns också bra arbetsbeskrivningar hos universiteten och högskolorna samt Arbetsförmedlingen.
Du listar yrken inom ett väldigt brett spektrum. Jag tror det bästa för dig är att funderar på vad du är intresserad av och vad du redan är eller tror du kan bli bra på. Trivs du inte med ditt jobb kommer du inte i längden att kunna motivera dig till det hårda arbete som krävs för att nå dit du vill. Jag tror de flesta av oss här har haft 15-timmarsdagar med jämna mellanrum.