Citat:
Ursprungligen postat av YesBoss
Väldigt tacksam för ett utförligt svar, det är faktiskt väldigt många med privata skulder som inte har en aning om att de kan få starta företag och kanske inom en snar framtid bli skuldfria.
Jag har ju ingen koll på detta alls, men kan de inte bara sätta mig i personlig konkurs och ta över mitt privata AB?
EDIT: Jag kommer starta en webbsida, blir det inte mycket svårare för KFM att ta över något om min flickvän äger domänet? Men jag "innehållet"?
|
Visst kan de göra det men det vore bara korkat att göra det eftersom de då inte får ut något värde, du är ju inte bunden att jobba i bolaget utan kan strunta i det och börja jobba med något annat, åt din sambo eller mamma exempelvis. KFM får då ta över ett bolag som saknar tillgångar så det gör det normalt inte.
Det ligger i KFMs intresse att du tjänar pengar som lön för det är lättare för dem att driva in, du har dessutom lättare att få till en avbetalningsplan med dem om du har en bra lön.
Om de skulle ta över ditt bolag måste de i så fall sälja det på öppna marknaden och vem skulle köpa ett enmansbolag när enda tillgången är din kunskap?
Köper du ett begagnat AB med förbrukar AK så har de ännu mindre anledning att beslagta bolaget, det viktiga för både dig och KFM är att du tjänar pengar....
Ditt bolag kan ju dessutom ha flera anställda så går det snabbare för dig att tjäna in pengarna.