 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
|
Du borde egentligen själv vara den som bäst kan svara på den frågan då du känner dina medlemmar bäst.
Som Stefan skrev så är det enkel matematik, det svåra är att gissa hur många som deltar respektive uppnår belöningen.
Hög gräns för reward (ex. 300 kr) = stor marginal men få som deltar och få som uppnår belöning.
Låg gräns (ex. 130kr) = liten marginal men många som deltar och uppnår belöning.
Förmodligen finns det en gräns x som maximerar din vinst, men vad x är kan ingen veta eller ens gissa utan att känna till målgrupp och exakt hur erbjudandet ser ut.
P = (n(x) * A(x)) - (p(x) * n(x) * R)
där
P = vinst
x = belöningsgräns
n = antal personer som deltar
A = genomsnittlig inkomst per deltagare
p = andel som uppfyller gräns för belöning
R = kostnad per belöning
Optimalt vore kanske att provköra på en subset av medlemmar för att kunna bestämma på ett ungefär funktionerna n(x),A(x) och p(x). Det gör man förmodligen enklast genom att prova ett antal nivåer på x och sedan gör man en funktionsuppskattning och en kurvpassning.
Sedan kan man ställa upp en modell som beskriver P som ett kontinuum över alla x - P(x).
|