Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-07, 06:20 #5
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag skulle vilja påstå att egentligen så är det inte journalisterna, eller ens rubriksättarna/tidningsledningen det är "fel" på utan vi, konsumenterna.

Det är "vi" som köper fler lösnummer när löpsedlarna är spektakulära och betalar Plus-tjänsten i AB för att läsa om Kikki Danielssons falukorvsfrossa eller när någon i killinggänget berättar om sitt självmordsförsök.

Tillgång och efterfrågan alltså. Givetvis analyserar kvällstidningarna vad som säljer och vad som inte gör det inklusive löpsedlar och smaskiga rubriker. Brorsan min är journalist och han berättade att när det var mord på löpsedeln körs fler ex ut till bensinmackarna och när det är bantningstips så hamnar fler tidningar i snabbköpen.

Det är nog inte så mycket att göra åt, utom att möjligtvis undvika sensationsjournalistiken som konsument. Dessutom hittar man ju utmärkt journalistik i ex DN, SvD, Resumé osv.
Nu syftade jag iofs på webbupplagan, inte löpsedlarna ute. Men ja förstår din poäng.

Och som jag skrev längre ner, så har en del andra också börjat apa efter detta sätt.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat