Citat:
Ursprungligen postat av YesBoss
Tack för ett utförligt svar!
Jag kanske hade lite svårt att förklara exakt vad jag menade, men samtidigt så va ditt svar också väldigt viktigt. Men fråga va hur mycket borde jag räkna med att lägga ut på marknadsföringen redan från första månaden? Dvs så att jag kan få in seriöst med mängd trafik för att kunna få snurr på företaget, min budget för marknadsföringen ligger på ca 100K, men vet inte om jag borde köra med 20K varje i fem månader eller 10K i tio månader..
Detta va inte lätt alls, jag kan kläder och mode...men inte marknadsföring. Men jag antar att man måste kunna hantera flera saker samtidigt för att lyckas.
|
Om du har en budget på 100K så tycker jag du ska vara försiktig och sprida riskerna, över tiden. Räkna med att det komemr ta tid att få lönsamhet i din affärsidé, kanske 3 år.
Sprid risken så du börjar i blygsam skala säg 100 SEK/dag dvs 3000 SEK per månad (36 000 SEK per år) i början så du hinner lära dig hur systemet funkar.
Brassa inte på med höga bud på annonsplatser, ta det försiktigt och maximera dina bud hos Google till max 0,50-1 SEK/klick. du kommer få många klick ändå om ditt koncept fungerar. Prova flera olika annonsutformningar, det går alltid att förbättra....
Ha ständigt 2-3 annonser för varje annonsgrupp så du kan jämföra vem som är bättre än den andra. Kolla varje dag och byt den som inte fungerar och experimentera friskt. Lär dig av framgångsrika annonser hur de utformas.
Misslyckas du första månaden så är det inte hela världen, då förfinar du ditt koncept eller provar ett helt nytt anhreppssätt månad 2, ocks å vidare tills du får in mer pengar än du gör av med.
Du bör få intäkter som motsvarar 3-4 gånger annonskostnaden (dvs en marknadsföringskostnad på ca 25-33% av intäkterna) då kan du börja skala upp din verksamhet genom att öka din annonsbudget.
Men var vaksam och skala inte upp förrän du har ett positivt cash-flow, dvs att du får in mer pengar i intäkter än du gör av med på annonser.