Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Initialkostnaden för marknadsföring är lite besvärlig att gissa om man inet vet vilken totalbudget du har för ditt projekt.
Men som en tumregel av den löpande omsättningen borde du kanske sätta av mellan 20-40% exkl moms till marknadsföring. I början så kanske ännu mer är rimligt och när du väl får fart på affärerna kan du sänka andelen så du får en lagom ström av nya kunder.
Om du skissar på en omsättning på 100 000 per månad när din verksamhet är i full gång så borde du sätta av mellan 20 000-40 000 per månad på marknadsföring.
Men det kan variera högst betydlugt beroende på hur bra du är på att markadsföra din verksamhet.
|
Tack för ett utförligt svar!
Jag kanske hade lite svårt att förklara exakt vad jag menade, men samtidigt så va ditt svar också väldigt viktigt. Men fråga va hur mycket borde jag räkna med att lägga ut på marknadsföringen redan från första månaden? Dvs så att jag kan få in seriöst med mängd trafik för att kunna få snurr på företaget, min budget för marknadsföringen ligger på ca 100K, men vet inte om jag borde köra med 20K varje i fem månader eller 10K i tio månader..
Detta va inte lätt alls, jag kan kläder och mode...men inte marknadsföring. Men jag antar att man måste kunna hantera flera saker samtidigt för att lyckas.