Citat:
Ursprungligen postat av Linuus
Tack för svaret Conny!
Så det bör vara OK alltså? Jag har ju inget "kontor" i den meningen att företaget får stå för någon del av min hyra eller så. Men givetvis är ju en router en viktig del för min verksamhet. 
|
Givetvis har du ett kontor, ditt huvudkontor är ju placerat hemma i din lägenhet!
Sen att du inte uppfyller sktteverkets krav för att göra skatteavdrag för kontorshyra är en helt annan fråga.
Jag har inrett en hörna i min lägenhet där jag har mitt "klontor" och dit köper jag särskilda kontorsmöbler, armaturer, bokhyllor, jalusiskåp, datorer, mobitorer, routrar, CD-ROM/DVD-ROM-skivor, skrivare, pärmar, papper, reklampennor, remklamminiräknare, nätverkskablar, skarvsladdar, m.m. Ja, allt jag behöver för min verksamhet.
Vidare så är det ju avdragsgillt att ha facktidningar som man har nytta av i sin verksamhet, så länge du skickar dem till huvudkontoret är det inga som helst problem. Se ALLTID till att företagets namn står överst på adresslapparna bara.
Exempel på bra adress:
XYZ Webbyrå AB
c/o Conny Westh
XYZ-Vägen 32
186 00 Vallentuna
Alla resor till kunden med bilen blir OK att göra avdrag för milersättning i och med att jag har kontoret hemma i lägenheten, det är ju tjänsteärenden när jag besöker en kund och åker från mitt "huvudkontor".