Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-01, 02:17 #6
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Hej!

Vi erbjuder en tjänst som kräver att kunden signerar ett avtal. Att skicka avtalet över posten tar lång tid och är inte speciellt smidigt. Att låta kunden läsa avtalet på hemsidan och sedan godkänna över telefon är den metoden vi tänkt använda. Docks så måste vi banda och spara alla dessa samtal.

Att kunden godkänner avtalet själv på hemsidan är kanske det smidigaste. Vad finns det för krav för att en kund skall få godkänna ett företags avtal via deras hemsida?

Till exempel: Måste kunden som med många communties, webshoppar och datorspel skapa ett användarkonto. När du väl har loggat in på användarkontot så kan du godkänna deras avtal via ett enkelt accept klick.

Vi hade velat få det så smidigt som möjligt för kunden, och tyvärr är användarkonton ingen lösning vi kan erbjuda. Men är det till exempel godkänt att kunden fyller i sina personuppgifter och sedan trycker på accept så mailas "signaturen" till oss?

För att formulera frågan kort: Vilket är det enklaste och smidigaste sättet som en kund kan godkänna/signera ett avtal på en hemsida? Utan användarkonton.
Ett avtal är bindande oavsett form. Som Connywesth är inne på handlar svårigheterna snarare om att säkerställa bevisning för att ett avtal ingåtts med rätt person och rätt innehåll. Det är svårt att göra i elektronisk form utan tillgång till t.ex. e-legitimation. Här får du naturligtvis göra en avvägning - visserligen riskerar du att tappa i tvister utan ett skriftligt eller i vart fall muntligt förfarande vid avtalsslut, men å andra sidan kanske komplicerade förfaranden skrämmer bort kunder. Om det rör stora pengar bör du därför kräva större krav. Du kan ju också skicka ut skriftlig bekräftelse till kunden så att en felaktig beställning går att korrigera innan den innebär kostnader för dig.

Något som vidare är värt att uppmärksamma är marknadsrättslig praxis för vad som anses utgöra god affärssed. På senare år har i detta sammanhang uppfattningen gått mot att det (åtminstone vid konsumentköp) ska krävas åtminstone tre separata klick från kundens sida för att sluta ett avtal, vilket utförligare beskrivs nedan:

I Svenska Postorderföreningens Branschregler från år 2001, punkten 5.2, anges följande. När en säljare publicerat en hemsida på Internet skall en beställning kräva att köparen åtminstone dels markerar sitt köpintresse med ett särskilt klick, dels på ett enkelt sätt får möjlighet att läsa igenom både detaljerna i beställningen och avtalsvillkoren och att bekräfta detta genom ett andra klick, dels genom ett tredje klick bekräftar själva beställningen och accepterar avtalsvillkoren. Dessa branschregler, vilka måste anses som god affärssed på området, tjänar som vägledning för att avgöra vilka moment en beställning gjord via Internet skall innehålla för att ett bindande avtal skall anses ha uppkommit. Trestegsmodellen säkerställer att konsumenten blir medveten om att han ingår ett avtal och risken att konsumenten gör beställningen av misstag undanröjs.

Om det är fråga om konsumentköp är det också viktigt att du uppfyller informationskravet i distansavtalslagen, som innebär att du bl.a. är skyldig att informera om ångerrätt o dyl.

Senast redigerad av danneskjold den 2010-04-01 klockan 02:30
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat