Citat:
Ursprungligen postat av W2Best
Hur menar du med det Conny? Att även om man kommit överens om 10 dagars netto, så ska man räkna med att inte få betalt förrän efter 30?
|
Det är inte särskilt seriöst att ha 10 dagar betalningsvillkor. Normalt är 30 dagar, eller förskott. Du kommer aldrig att få ett inkassobolag att hjälpa dig före 30 dagar. Du kan exempelvis inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseaavgifter före 30 dagar har gått från fakturadatumet. Man gör sig bara till åtlöje om man skickar påminnelse före 30 dagar.
Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna.
När jag konsultar så brukar fakturorna hamna på 120 000-150 000 SEK/månad och jag har 30 dagar netto. De flesta kunder betalar i rimlig tid dvs 30-45 dagar efter förfallodatum, finns några riktigt sura kunder som inte gör det och dem väljer man bort vid första bästa tillfälle, dvs när man har en anna kund som betalar lika bra. Men börjar man kriga med kunden så sticker kunden oftast till en annan levearntör även om det är de som inte skött sig. Man måste hantera kunden med silkeshandskar om man vill ha dem kvar. Men man ska inte tolerera att de drar över mer än 45 dagar från förfallodatum för då är det respektlöst och man tar då som leverantör en väldigts tor risk.
Man ska inte börja tjafsa om småsummor, jag har normalt haft ca 300 000 som kundfodran(risk) mot enskilda kunder.
Begär man förskott är risken överhängande att man inte får uppdraget, men det kan finnas motiv att ha förskott om kunden verkar vara "högrisk", avstår kunden så slipper man risken.
Vänta tills det gått 30 dagar innan du vidtar några som helst åtgärder, du kan inte seriöst vidta några sanktioner före dess i alla fall. Du kommer troligen att mista kunden om du trilskas före 30 dagar.