Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Missar en hel del? Det du egentligen menar med trevlig och hjälpsam i det här fallet är att den anställde ska ignorera arbetsgivarens regler. Inget jag rekommenderar då det är ett bra sätt att få ännu mer problem.
Det man ska göra som kund är att fråga tågvärden/tågmästaren innan man kliver på om det är ok. Detta av två anledningar:
1. Det finns inga storörade grannar
2. Det är en mindre stressig sitation
|
Nej, jag menar faktiskt precis tvärtom. Detta bör istället ingå i arbetsgivarens regler. Ett stelbent företag / yrke fungerar oftast uselt om man har mycket kundkontakter. Personalen på station och tågvärden på vägen tillbaka var som sagt var mycket trevliga och förstående (vilket nästan alla på SJ också är), det är de som vinner kunder åt företag. Den här personens hela kroppsspråk och ansiktsuttryck när han talade med mannen med utländsk härkomst är något jag aldrig upplevt tidigare när jag rest med vare sig buss eller tåg, vilket är en hel del. Det var precis som att han njöt av det hela. Nej, jag tycker helt enkelt inte att man bedriver seriös företagsverksamhet på det viset men det är möjligt att vi har olika syn på det.
Det hade jag säkerligen gjort om möjligheten hade funnits. Jag var i detta fallet tvungen att veta detta i förväg, därav samtalet. Man måste givetvis i det här fallet utgå från att kundtjänst lämnar korrekt information, särskilt då man specifikt påpekar de regler som finns för biljetterna när man ställer sin fråga. Tågvärden bör rimligtvis vara införstådd med hur kundtjänst fungerar, dvs. det begås oundvikligen misstag ibland vilket naturligtvis inte kunden ska behöva lida för om det nu inte råkar vara något korkat i linje med att ta med sprängmedel på tåget. Alternativet hade varit att fråga vem som är tågvärd på just det tåget men det hade knappast fungerat.