Visa ett inlägg
Oläst 2010-03-29, 10:29 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vänta lite, det är anställningsskyddet som suger när arbetsgivaren har glasklara instruktioner som den anställde följer? Tänk efter lite till är du snäll.

Det är ju faktiskt så att en kundtjänst kan lova guld och gröna skogar men så länge de inte kommunicerar detta vidare så måste alla andra anställda hålla sig till arbetsgivarens instruktioner för att göra sitt jobb. Det är enkelt för den i kundtjänst att säga "javisst" för att få ett snabbt avslut istället för att förklara att det inte riktigt är så enkelt.
Du missar en hel del tycker jag Att vara trevlig och hjälpsam är minst lika viktiga instruktioner som gällande regler när det gäller ett sådant jobb. Åtminstone ser jag det så. Jag hade aldrig för mitt liv velat ha en sådan person att hantera kundkontakter i mitt företag. SJ behöver fler kunder, inte färre.

OT så anser jag att man bör kunna både anställa och avskeda människor betydligt lättare än idag. Det finns ett ganska stort antal exempel inom t.ex. sjukvård, äldrevård, polis och fångvården där man bara varnar och flyttar på de som begått riktigt allvarliga tabbar som inte kan skyllas på varken okunskap eller ett vanligt misstag (som givetvis vem som helst kan göra) utan endast att man har fel person på jobbet. Jag har själv nyligen hört en anställd i äldrevården berätta om en person som behandlar de boende allmänt illa och skriker och gapar åt dom med jämna mellanrum men som flyttats runt mellan arbetsplatser under en lång tid istället för att sägas upp. Inte nog med detta. Inom samma kommun så får den underbemannade personalen skäll av läkaren när denne kommer på besök ifall någon boende ramlat och slagit sig för att de inte vaktat denne precis hela tiden, något som uppenbarligen är helt omöjligt såvida man inte ska kameraövervaka samtliga boende. Det är rent ut sagt uselt. Många chefer vågar inte sätta ner foten och säga ifrån längre av rädsla för att få skit tillbaka. Så får det inte vara.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 10:49
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat